Rouw- en verliesbegeleiding voor organisaties
Leerkrachten hebben een begeleidende rol wanneer kinderen te maken krijgen met rouw en verlies. Bij het overlijden van familie, bij ziekte en bij echtscheiding komt het verdriet van de leerling ook de school binnen. Ieder kind is uniek en reageert anders op zijn omstandigheden. Hier als docent op een goede manier mee om gaan is lang niet altijd gemakkelijk. Het begeleiden van deze kinderen kan voor docenten dan ook een zware (extra) taak zijn. De Kinderhoeksteen wil leerkrachten, scholen en verenigingen graag ondersteunen en adviseren. Sabina laat je graag zien dat je als leerkracht van grote betekenis kunt zijn en hoe je die belangrijke rol het beste kunt invullen.
Training en begeleiding voor scholen en verenigingen
De Kinderhoeksteen biedt diverse soorten begeleiding en advies aan scholen en verenigingen. Waar een organisatie behoefte aan heeft is sterk afhankelijk van de situatie. Zo kunnen lezingen en trainingen bijvoorbeeld een leidraad vormen voor het rouwprotocol op school. De hulpvraag kan ook gebaseerd zijn op het verlies van een leerling of het overlijden van familie van één van de kinderen op school. In dat geval kunnen docenten en/of leerlingen begeleid worden of ouders worden geïnformeerd.
De Kinderhoeksteen biedt de volgende mogelijkheden voor rouw- en verliesbegeleiding voor organisaties:
• Begeleiding leerkrachten (individueel of in teamverband)
• Begeleiding leerlingen (klassikaal)
• Hulp bij het opstellen of herzien van het rouwprotocol
• Fixie en Growie training voor het kind of voor leerkrachten
• Lezing, workshop of ouderavond rondom het thema ‘Kind en verlies’
Uiteraard kun je altijd contact opnemen om vragen te stellen of te overleggen over een specifieke hulpvraag. Samen kan dan bekeken worden welke training of begeleiding het beste bij de situatie past. Hulp vragen om het hoofd te bieden aan moeilijke situaties als het overlijden van familie van een leerling is de goede stap richting de zorg die jouw leerlingen verdienen. “Samen” is de sleutel bij het verwerken van verlies. En als leraar kun jij meer voor een leerling betekenen dan je denkt.